De voordelen van de live chat

Het is je de afgelopen weken vast niet ontgaan dat Black Friday en Cyber Monday weer bijna voor de deur staat. Verschillende bedrijven gooien kortingen eruit. Het ene bedrijven nog hogere kortingen dan de ander. Ontzettend fijn voor de consument natuurlijk want die kunnen daar geen genoeg van krijgen. Toch zit er ook wel een klein nadeel aan deze periode van het jaar. Waar er meer wordt gekocht, wordt er natuurlijk ook weer meer teruggestuurd of er komen meer vragen en/of klachten. Deze komen uiteraard binnen bij de klantenservice afdeling van jouw bedrijf. Een populaire vorm is de live chat maar wat zijn eigenlijk de voordelen van deze vorm van online klantenservice?

Het biedt gemak

Het meest belangrijke voordeel en daarom ook met stipt op nummer één, gemak. De live chat creëert een groot gemak bij zowel klant als klantenservice. De klant kan op ieder moment dat er iemand aanwezig is bij de klantenservice contact opnemen. Is er niemand aanwezig of zijn er andere klanten voor dan wordt deze tegelijkertijd geholpen of in de wachtrij geplaatst. Dat is maar net hoe het bedrijf het proces heeft ingedeeld. De klant kan eventueel andere dingen doen terwijl hij of zij moet wachten en krijgt vanzelf een signaal als er in de chat is gereageerd. Voor de klantenservice is het een snelle manier van werken en ze hebben op deze manier ook alles bij de hand. Daarnaast biedt de live chat mogelijkheden tot multitasking.

Je kunt het uitbesteden

Steeds meer grote bedrijven zoals Zalando besteden hun live chat bijvoorbeeld uit. Dit houdt in dat ze een externe partij inzetten om voor dit proces. De externe partij krijgt uiteraard toegang tot de benodigde informatie en kan op deze manier de klant op de meest optimale manier voorzien van de informatie en/of oplossing mocht dat nodig zijn. Het kan zelfs zijn dat deze externe partij in het buitenland gevestigd is maar vanwege het online proces is dat geen probleem. Daarnaast draaien externe partijen ook verschillende shifts. Hierdoor maken ze het mogelijk om 24/7 de live chat te beheren. Dit betekent dus dat er dag en nacht iemand klaar staat voor jouw klanten en dat is natuurlijk de meest ultieme service die jij als bedrijf kunt verlenen. Zowel voor de ochtend als avond mens staat jouw bedrijf klaar.

Online klantenservice heeft de toekomst

Onze hele wereld is aan het digitalisering en dat betekent dat de digitale wereld de toekomst is. Dit geldt uiteraard dus ook voor de klantenservice. Steeds meer bedrijven verplaatsen hun klantenservice naar de online wereld omdat dit de behoefte is van de klant. Ga je daar als bedrijf niet op in dan blijf je echt achter op de rest. Met extra waarde voor de klant creëren maak je voor jezelf echt het verschil, het is belangrijker dan ooit.