Vet verbranden: zo pak je het aan

Over vet verbranden gaan ontzettend veel fabeltjes rond. Helaas geloven veel mensen bijvoorbeeld in een magische werking van zogenaamde wondermiddeltjes zoals fatburners en crèmepjes. Of ze vallen voor een crashdieet dat niet vol te houden is. Zonde, want vet verbranden hoeft helemaal niet lastig te zijn, en zeker niet onmogelijk. Lees hier hoe je het wél aanpakt. 

Vergeet supplementen en wonderen

De eerste tip: negeer de extreme claims en beloftes van wondermiddeltjes en diëten. Vet verbranden doe je door je leefstijl aan te passen, niet met een pilletje of poedertje. Je stofwisseling kun je daar niet op spectaculaire wijze mee versnellen. Het enige dat werkt om vet te verliezen is minder eten en drinken dan je nodig hebt. 

Weet hoeveel je eet

En dat brengt ons op de tweede tip: zorg dat je weet hoeveel je eet en drinkt. Houd je voeding bij in een app zoals MyFitnessPal, en weeg en meet alles precies af. Om te weten of je genoeg eet om vet te verbranden, moet je eerst achterhalen hoeveel calorieën je zou moeten eten om af te vallen. Dit bereken je door allereerst te checken hoeveel energie je nodig hebt om op gewicht te blijven. Vervolgens eet en drink je 10-20% minder. 

Pas je voeding aan

Je hoeft niet per se je voeding minutieus bij te houden in een app om te zorgen dat je afvalt. Wat je namelijk ook kunt doen, is een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon. Eet bijvoorbeeld een boterham minder per dag, vervang de dikke laag pindakaas voor gegrilde groenten, of laat de snacks, borrels en sapjes even staan. Op die manier kun je gemakkelijk ervoor zorgen dat je 10-20% minder energie binnenkrijgt en afvalt. 

Kies een vorm van bewegen

Wil je liever niet te veel aan je huidige voedingspatroon veranderen, maar toch vet verbranden? Ga dan meer bewegen. Krachttraining is sowieso aan te raden, omdat je daarmee spieren opbouwt en strakker wordt. Bovendien verbrandt een lichaam met relatief meer spiermassa ook meer calorieën. En uiteraard is bewegen gewoonweg gezond. Helaas krijgen veel mensen juist te weinig beweging, dus een beetje extra in de benen komen kan voor de meeste mensen geen kwaad.

Focus op de lange termijn

Een laatste goede tip wanneer je met succes vet wilt verliezen: trek er genoeg tijd voor uit. 10 kilo aankomen doe je ook niet in een paar weken, dus reken er niet op dat je snel afvalt op een gezonde manier. Focus op het vormgeven van een slankere leefstijl die je dus je hele leven kunt volhouden. Anders is gejo-jo geheid het resultaat. 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes