De ambitieuze ondernemer heeft in deze tijd van economische groei forse groeiambities. Groeien is natuurlijk heel erg spannend maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Een belangrijk vraagstuk is hoe je die groei gaat financieren. Want nieuwe klanten betekent vaak eerst investeringen doen om die te kunnen bedienen en daarnaast heeft die nieuwe klant vaak een betalingstermijn van 30 dagen. Hierin schuilt een risico want wat als deze nieuwe klant ineens niet gaat betalen. Dit debiteurenrisico is een belangrijk risico om onder controle te houden bij groei. Eén van de zaken die je kunt doen is het afsluiten van een kredietverzekering. Maar er zijn ook nog veel andere zaken die je zelf kunt doen. In dit blog lees je daar meer over.
Het organiseren van een lager debiteurenrisico
De eerste belangrijke zaken die je kunt ondernemen om het debiteurenrisico te beperken zitten in de organisatie van je eigen bedrijf. Het is belangrijk dat er bij een afdeling of bij iemand er een duidelijke focus is op het beheren van de debiteuren. Dit is een belangrijke taak zoals hierboven al beschreven. Daarnaast is het zo dat bij ongeveer een kwart van de faillissementen binnen het MKB de oorzaak niet of heel betalende klanten zijn. Degene die het debiteurenbeheer doet moet allereerst beschikken over goede software, waarmee je kunt factureren. Naast het factureren moet je er ook goed mee kunnen volgen of een factuur betaald is. Zo weet je ook snel of er een betalingstermijn wordt overschreden. Als dat gebeurt is het van belang snel een herinnering te versturen. Zo laat je aan je klant zien dat je kort op de bal zit en dit zal ervoor zorgen dat je klant jouw factuur toch wat meer prioriteit gaat geven. Mocht de herinnering niet helpen dan zijn vervolgstappen telefonisch contact opnemen en vervolgherinneringen sturen. Na de zogenaamde laatste aanmaning wordt er over het algemeen voor gekozen om de vordering uit handen te geven aan een incassobureau.
Wat dekt een kredietverzekering
In een kredietverzekering zitten feitelijk meerdere diensten. Allereerst zit er de mogelijkheid in om een kredietwaardigheidscheck te doen. Hiermee kan je voordat een partij klant wordt toetsen in hoeverre deze financieel in staat is tijdig facturen te betalen. Een belangrijk preventiemiddel. Ten tweede heb je de mogelijkheid om een overdracht te doen naar een incassobureau die aan de slag gaat om je vordering te innen. Mocht dit allemaal niet helpen dan is je vordering verzekerd of een deel daarvan.