Als zzp-er of mkb-er heb je geen afdeling marketing tot je beschikking. Een goede social media strategie of content marketing schiet er dan gauw bij in. Een online marketing cursus kan je kennis snel en makkelijk op een hoger niveau brengen. Een social media marketing cursus gaat niet alleen in op welke social media kanalen er zijn en hoe je ze het beste gebruikt. Belangrijk is vooral de basis: wat is je doel, wat is je doelgroep, wat zijn jouw kwaliteiten en wie zijn eigenlijk je concurrenten?

Wat weet je al van je klant?

Wat is eigenlijk het doel van je social media: wil je jezelf of je merk onder de aandacht brengen, wil je aan een community van fans bouwen of ze als direct verkoopkanaal gebruiken? Uiteindelijk is het waarschijnlijk allemaal bedoeld om mensen iets te laten kopen of iets te laten doen, maar de aanpak verschilt. Weet je wie je klanten of potentiële klanten zijn? Daar kun je marktonderzoek naar doen. Maar je weet zelf ook al heel veel van je klanten. Door het maken van een persona kun je je klant beschrijven. Wat is zijn leeftijd, waar woont hij, wat is zijn opleiding en beroep? Door een concrete beschrijving van je gemiddelde klant te maken, krijg je een duidelijker beeld van hoe je hem het beste kunt aanspreken en waar je hem kunt vinden.

Wat is jouw sterke kant?

Je moet ook naar jezelf kijken wanneer je een succesvolle strategie wilt opzetten. Wat zijn jouw sterke punten? Wanneer je een product biedt waarvan er veel meer zijn, vraag je dan af waardoor je je dan toch kunt onderscheiden. Je prijs, je kwaliteit, je service, je aanpak, je locatie, er zijn veel manieren waarop je toch anders kunt zijn dan anderen. Ook dat moet je goed in beeld hebben om effectief te kunnen communiceren.

De praktijk: de online strategie

Wanneer je de basis op orde hebt is de volgende stap om dat te vertalen in een online strategie. Op welke social media zit jouw doelgroep en welke content heb je daarvoor nodig? Zijn foto’s en tekst voldoende of moeten er ook filmpjes gemaakt worden? Vindt jouw doelgroep win-acties leuk of willen ze juist graag achter-de-schermenfilmpjes van je bedrijf. Wanneer je dat allemaal op een rijtje hebt gezet kun je een planning maken. Je kunt een maand vooruit kijken, maar ook een planning voor een heel jaar maken. Dan kun je gemakkelijker rekening houden met de activiteiten van jou of je bedrijf door het jaar heen, maar ook met speciale dagen, zoals Koningsdag of inhaken op de Olympische Spelen.

Wil jij jouw kennis in online marketing naar een nieuw niveau tillen? Dan raad ik de online marketing cursus van GetOn aan. GetOn is expert in het bieden van verschillende online marketing cursussen.