De zoekmachine

Tegenwoordig kunnen we bijna niet meer zonder internet. Zeker in deze tijd is er nog veel meer verschoven van offline naar online en zelfs de mensen die nog niet zo bekend zijn met online, hebben de overstap moeten maken. Aan het internet is één ding onlosmakelijk verbonden en dat is uiteraard de zoekmachine. Tegenwoordig wordt zoekmachine Google voor van alles en nog wat gebruikt en de populariteit van de zoekmachine is ongekend. Zelfs bij de ouderen is de zoekmachine bekend, ook al hebben ze vaak geen idee hoe ze deze daadwerkelijk moeten gebruiken. Anno 2020 is de zoekmachine niet alleen maar een middel op iets op te zoeken, het is zoveel meer. Bijvoorbeeld door Google Ads en zoekmachine optimalisatie verdienen online marketingbureau's hun geld en hun klanten proberen via de zoekmachine weer nieuwe klanten te werven. Google is dus van groot belang, maar hoe is deze nou precies ontstaan? Daar vertel ik je graag iets meer over!

Het ontstaan van de zoekmachine

Het ontstaan van zoekmachine Google is terug te leiden tot 1996. De populaire zoekmachine begon in 1996 als een schoolproject van Larry Page en Sergey Brin. Er bestonden al oudere zoekmachines, maar de twee vrienden bedachten iets revolutionairs. In plaats van websites rankschikken op het aantal keer dat een zoekwoord op een pagina verscheen, gebruikten zijn iets wat zij pagerank noemden. Door middel van de pagerank wordt het aantal verwijzingen en de relevantie hiervan gemeten en dit vertaalt zich weer door in een ranking in de zoekmachine. Hierin is ten opzichte van het heden nog weinig veranderd, een goede website heeft op dit moment onder andere nog steeds een goed linkprofiel nodig om hoge posities binnen de zoekmachine te bemachtigen. Uiteindelijk werd Google in 1998 opgericht en het bedrijf telt inmiddels zo'n 54.000 werknemers. 

Geld verdienen met de zoekmachine

Toen de zoekmachine eenmaal populair werd en ook steeds meer bedrijven hoog in de zoekmachine wilden staan, toen begonnen ook enorm veel partijen diensten aan te bieden die een betere ranking moesten verwezenlijken. De eerste online marketingbureau's kwamen uit de grond. Aan de hand van content, techniek en backlinks begonnen zij zoekmachine optimalisatie als dienst uit te werken en tegenwoordig kan geen enkel online bedrijf meer zonder een marketingbureau. Vaak gaat een team van SEO specialisten dan voor dat bedrijf aan de slag en gaat zo de concurrentie met andere online marketing partijen aan, die misschien wel hun diensten bij een concurrent van jouw klant uitvoeren! 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes